Fråga: Benhinnor

Alltså glädjen av att få sin första fråga här på bloggen, haha yeey :)

Läste tidigare att du har problem med benhinnorna. Kan inte du göra ett inlägg om det? Hur länge du haft det, varför du fått det, var och hur du behandlar det och hur du ska få bukt med det? Skulle vara intressant att läsa då jag hamnat i samma sits.. Tror jag läste att du bara kan springa 4 gånger i veckan om jag inte minns fel? Aja, ett önsketips i alla fall! :D

Dessa kära små benhinnor som aldrig tycks vilja sluta bråka med en. Självklart kan jag försöka redovisa lite hur jag åtminstone nästan fått ordning på dem men också hur jag nu försöker bli av med problemen helt.

FullSizeRender 10

Springer alltid i kompression. JAG VET att det bara sitter i huvudet men ja, det sitter i mitt huvud så då funkar det ju ;)

Det började för två år sedan, exakt. Jag hade precis bestämt mig för att satsa på orienteringen på riktigt och ett klubbyte till GMOK skulle göra detta möjligt! Anyway. Jag började träna lite mer kontinuerligt (ingen massiv ökning dock), köpte nya löparskor och samtidigt som detta fick jag för mig att spänst, det var allt något jag behövde träna på. Jag vet inte riktigt vad som var den största orsaken, kanske en kombination men troligtvis spänstträningen. Från noll till fyra pass på två veckor var tydligen tillräckligt nog för att benhinnorna skulle ge vika.
På Euromeeting fick jag en redig analys av grymma sjukgymnasten Fredrik och vi kom fram till att mycket berodde nog pga mina fötter. De är inte platta men jag lutar liksom inåt. Idag har jag inlägg i mina löparskor men det använde jag inte för just två år sen, så antagligen var det mitt felsteg som gjorde att jag fick ont. Jag har verkligen från starten av min satsning tagit varenda skada seriöst (okej, kanske nått undantag då man tagit dumma beslut). Så fort jag har fått någon känning har jag stannat. Så, ett planerat grus8an test den där vintern för två år sedan blev aldrig av och jag fick börja om från noll. Först körde jag ingen löpning alls på några veckor och jag fick upptäcka tjusningen med vattenlöpning, haha usch. På julafton bestämde jag mig att då jäklar ska jag ge mig själv julklappen att få ut och springa. Klok som jag var så började jag från noll. Första passet var 5min löpning i skog. Två dagar senare, 10min löpning i skog. Så höll jag på och under perioden gick jag även på massage en del för att knåda bort knölarna. Ett bakslag fick jag lite då jag hade varit på massage och massören sa att ”nu kan du springa”. Jag löpte 30min samma dag men ack, då fick jag ont igen.
I februari då vi var i Spanien på träningsläger var jag uppe i 40min men fick avstå väldigt många pass. Det var lite tufft men jag lärde mig en hel del! I 69 dagar (enligt träningsdagboken där jag registrerar alla skador) höll problemen i sig men efter det kunde jag i princip träna ”som vanligt”. Som vanligt blev för mig då ungefär hälften löpning, hälften alternativt. Skogen är givet alltid snällare för benen men under exempelvis ett träningsläger eller O-ringen så kan jag efter ca tre dagar känna att benhinnorna är väldigt ansträngda. Jag har alltså sen dess haft rätt bra kontroll över dem, men så fort jag går lite över gränsen så kommer smärtan. Exempelvis när jag löpt ett grus8an test, då kan jag ha ont i några dagar efteråt. Löplopp har alltså tyvärr aldrig funnits på min agenda.

Hur mycket jag springer idag är lite olika, men en träningsvecka på 10h i somras innan O-ringen såg exempelvis ut så här:

Mån: Fm Återhämtningspass Cykel / Em Gym
Tis: Fm Rullskidor / Em Intervaller hårt underlag
Ons: Vila
Tors: OL
Fre: Rullskidor
Lör: Backintervaller i skidbacke
Sön: Distans, stig

Då fick jag planera träningen efter jobbet (var ledig på måndagen och tisdagen) och hade egentligen planerat ett lugnt alternativt pass på onsdagen men kroppen sa att den behövde vila så då lyssnade jag på den och gjorde det :)

Jag har alltså kunnat öka löpningen successivt men försöker alltid träna mycket alternativt vilket jag tror är bra för att undvika många andra skador. Sen så finns ju alltid det där i huvudet att man blir bra på det man tränar på. Jag vill bli bra på att springa, då vill jag ju kunna springa hur mycket som helst.
När jag var på Euromeeting fick jag hoppa ett sprintpass för jag visste att mina ben inte klarar av det. Fredrik sa att det var minsann inte okej, haha så vi gjorde som sagt en analys på de bakomliggande problemen och hur jag ska få väck dem helt. Innan jag åkte dit hade jag haft en del känningar då jag innan första SM veckan löpt lite mer än vanligt samt att det hårda underlaget tillsammans med orienteringsskor inte gjorde sig så bra för varken fötter eller ben under tävlingarna i Stockholm. Efter SM gick jag till min sjukgymnast för att göra en behandling av akupunktur då jag hört att det funkat för flera. Enligt Fredrik kan akupunktur ta bort smärtan men man måste se vad anledningen är till att man får ont från början för att bli av med det helt. Som jag tidigare nämnde är mina fötter antagligen anledningen och jag har nu fått övningar av både honom samt min sjukgymnast här i Göteborg som ska stärka upp dem och förhoppningsvis bygga upp hålfoten lite så att jag trampar ner ”rätt”. Nya inlägg fick jag också direktiv om att skaffa, inte bara till löparskorna utan även orienteringsskorna. Dessutom var jag tydligen lite svag i rumpan så den har man också fått övning för ;) Jag kör nu dessa övningar ungefär varannan dag och även fall akupunkturen rent ut sagt var för j*vlig så tror jag att den kan ha hjälpt. Nu har jag ju inte sprungit eller tränat alls på ett tag (sen 25-manna) så vi får se hur det blir och känns när jag kickar igång vinterträningen. Kan komma med en update om några veckor.

När det kommer till alternativ träning föredrar jag rullskidor!

Hehe blev en lång redovisning men hoppas du fick svar och att det kanske kan hjälpa dig! Mycket handlar om som med alla skador, att ha tålamod och verkligen våga stoppa när man känner smärta där man inte borde göra det. För att vara lite positiv brukar jag tänka att det är ”tacksamt” att få skador under vinterhalvåret då det inte är massa tävlingar man vill kunna delta på och som gör att man tar dumma beslut. Trots att jag inte har någon direkt skada nu och förhoppningsvis inte får det framöver heller, så kommer ni nog allt kunna hitta mig i bassängen lite då och då i vinter ;)

  • Fredrik - Bra skrivet Anna och lycka till med dina benhinnor! Uppföljning i Göteborg?!
    /Sjukgymnasten:-)ReplyCancel

    • admin - Tack Fredrik :D Det låter toppen det!ReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*